Samorządność w ZST-W w Trzcianie
Efektywność pracy wychowawczej zależy w dużej mierze od sposobu wprowadzenia samorządności wśród uczniów. Możliwość udziału w podejmowaniu decyzji powinien mieć każdy uczeń szkoły. Dzięki temu każdy członek społeczności szkolnej będzie miał przekonanie, że to, co dzieje się w szkole, jest za jego aprobatą i w jego interesie.
Dobrze funkcjonująca w szkole samorządność przynosi uczniom wiele korzyści, m.in.:
- uczy demokratycznych form współżycia społecznego,
- kształtuje postawy świadczące o gotowości do zachowań prospołecznych,
- pogłębia odpowiedzialność moralną,
- uczy wzajemnego wspierania się uczniów, współdziałania i współodpowiedzialności,
- uczy spontanicznego tworzenie zespołów uczniowskich,
- pomaga w identyfikacji liderów młodzieżowych
Już od pierwszych dni pobytu w szkole , nasi uczniowie zaczynają działać na rzecz klasy / szkoły wkładając w to wiele wysiłku. Aktywnie działają w Poczcie Sztandarowym szkoły, organizują pomoc dla potrzebujących w ramach Szkolnego Caritas, aktywnie działają w Klasowych Samorządach oraz biorą aktywny udział w promocji szkoły. Wielkie znaczenie w angażowaniu uczniów na rzecz społeczności szkolnej i lokalnej ma opiekun Samorządu Szkolnego. W naszym Zespole Szkół tę zaszczytną a zarazem odpowiedzialną funkcję pełni mgr Monika Oleszczuk , zaś Młodzieżową Radą Internatu opiekuję się mgr Elżbieta Pyska. Obie Panie w oparciu o znajomość psychologicznych mechanizmów zachowania człowieka ,w tym istoty procesu motywacyjnego, pracują nad mobilizowaniem uczniów do działania . Uczniowie wkładają wiele wysiłku w pracę na rzecz szkoły i środowiska. Współpracują z Gminnym Żłobkiem i Przedszkolem w Trzcianie - czytając dzieciom bajki, organizując Mikołajki . Tradycją naszej szkoły jest Światowy Dzień Rzucania Palenia, organizowany już po raz dziesiąty. Z tej okazji zapraszamy przedstawicieli uczniów szkół z całej gminy - promując zdrowy styl życia. Poradnictwo zawodowe dla klas trzecich technikum prowadzone jest również z udziałem naszej młodzieży. Powyżej podaję tylko niektóre przykłady angażowania uczniów naszej szkoły. Każdy z wychowanków ma potencjał, który wywodzi się z naturalnej potrzeby przynależności , aktywności i odnoszenia sukcesów, potrzeby dzielenia się wiedzą i pasją. Naszą rolą jako nauczycieli i wychowawców jest wpierw dostrzeżenie i docenienie potencjalnych możliwości i talentów uczniów. Kolejnym krokiem jest zachęta skierowana do młodzieży, aby angażowała się w działalność Samorządu Szkolnego. Z przeprowadzonych ankiet wśród naszych uczniów wynika , że lubią oni, gdy pokazuje się efekty ich działań, docenia każdy wysiłek włożony w zadania, które wykonali. Dobrą okazją do docenienia pracy młodzieży jest organizowany w każdym roku Dzień Prymusa, wycieczka dla prymusów , cykliczne spotkania z liderami młodzieżowymi oraz bieżące działania zamieszczane na szkolnej stronie internetowej. 17 lutego 2015r. zostało zorganizowane zimowe party dla liderów młodzieżowych, którego celem było podsumowanie pracy za I semestr oraz ustalenie działań na kolejne miesiące b.r. szkolnego. Uczniowie przy słodkich smakołykach dzielili się wrażeniami związanymi z podejmowanymi przez nich zadaniami. Podsumowując myśli na temat kształtowania samorządności uczniowskiej stwierdzam, że przy umiejętnej współpracy wychowawców potencjał uczniowski staje się dynamiczny i pasjonujący.
Ludwika Oleksak