Zespl Szkl Techniczno-Weterynaryjnych w Trzcianie k.Rzeszowa

Szkoła w rankingach

Kierunki kształcenia

Projekty i staże

Samorządność w ZST-W w Trzcianie

Efektywność pracy wychowawczej  zależy w dużej mierze od sposobu wprowadzenia samorządności wśród uczniów. Możliwość udziału w podejmowaniu decyzji powinien mieć każdy uczeń szkoły. Dzięki temu każdy członek społeczności szkolnej będzie miał przekonanie, że to, co dzieje się w szkole, jest za jego aprobatą i w jego interesie.

Dobrze funkcjonująca w szkole samorządność przynosi uczniom wiele korzyści, m.in.:
- uczy demokratycznych form współżycia społecznego,
- kształtuje  postawy świadczące  o gotowości do zachowań prospołecznych,
- pogłębia odpowiedzialność moralną,
- uczy wzajemnego wspierania się uczniów, współdziałania  i współodpowiedzialności,
- uczy spontanicznego  tworzenie  zespołów uczniowskich,
- pomaga w identyfikacji   liderów młodzieżowych
Już od pierwszych dni pobytu  w szkole , nasi uczniowie zaczynają działać na rzecz klasy / szkoły  wkładając w to wiele wysiłku. Aktywnie działają  w Poczcie Sztandarowym szkoły, organizują pomoc dla potrzebujących  w ramach Szkolnego Caritas, aktywnie działają w Klasowych Samorządach  oraz biorą aktywny udział w promocji szkoły. Wielkie znaczenie w  angażowaniu  uczniów na rzecz społeczności szkolnej i lokalnej ma opiekun Samorządu Szkolnego. W naszym Zespole Szkół tę zaszczytną a zarazem odpowiedzialną funkcję pełni  mgr Monika Oleszczuk , zaś  Młodzieżową Radą Internatu opiekuję się  mgr Elżbieta Pyska. Obie Panie w oparciu o znajomość psychologicznych mechanizmów zachowania człowieka ,w tym istoty procesu motywacyjnego, pracują nad mobilizowaniem uczniów do działania .  Uczniowie wkładają wiele wysiłku w pracę na rzecz szkoły i środowiska. Współpracują z Gminnym Żłobkiem i Przedszkolem w Trzcianie - czytając dzieciom bajki, organizując Mikołajki .  Tradycją  naszej szkoły jest   Światowy Dzień Rzucania Palenia, organizowany już po raz dziesiąty.   Z tej okazji zapraszamy  przedstawicieli uczniów szkół  z całej gminy - promując zdrowy styl życia. Poradnictwo zawodowe dla klas trzecich technikum prowadzone jest również z  udziałem naszej młodzieży. Powyżej podaję tylko niektóre przykłady angażowania uczniów naszej szkoły. Każdy z wychowanków ma potencjał, który wywodzi się z naturalnej potrzeby przynależności , aktywności i odnoszenia sukcesów, potrzeby dzielenia się  wiedzą i pasją.  Naszą rolą jako nauczycieli i wychowawców jest wpierw  dostrzeżenie i docenienie  potencjalnych   możliwości i talentów  uczniów. Kolejnym krokiem   jest zachęta skierowana do młodzieży,  aby angażowała się w działalność   Samorządu Szkolnego. Z przeprowadzonych ankiet  wśród  naszych uczniów wynika , że lubią oni, gdy pokazuje się efekty ich  działań, docenia każdy wysiłek włożony w zadania, które wykonali. Dobrą okazją do docenienia pracy młodzieży jest organizowany w każdym roku Dzień Prymusa, wycieczka dla prymusów , cykliczne spotkania z liderami młodzieżowymi oraz bieżące działania zamieszczane na szkolnej stronie internetowej.  17 lutego 2015r. zostało zorganizowane  zimowe party dla liderów młodzieżowych, którego celem było podsumowanie pracy za I semestr oraz ustalenie działań na kolejne miesiące b.r. szkolnego.   Uczniowie przy  słodkich smakołykach dzielili się  wrażeniami  związanymi z podejmowanymi  przez nich  zadaniami. Podsumowując myśli na temat kształtowania samorządności uczniowskiej stwierdzam, że przy umiejętnej współpracy  wychowawców potencjał uczniowski staje się  dynamiczny  i pasjonujący.
Ludwika Oleksak

 

 

Organ prowadzący

Wybierz język

English French German Italian Portuguese Russian Spanish

Dziennik elektroniczny

Wirtualny spacer

Na skróty