Zespl Szkl Techniczno-Weterynaryjnych w Trzcianie k.Rzeszowa

Szkoła w rankingach

Kierunki kształcenia

Projekty i staże

 

DZIEŃ PATRONA W ZST-W W TRZCIANIE LEKCJĄ PATRIOTYZMU

12 października 2017 r. był dla uczniów Zespołu Szkół Techniczno-Weterynaryjnych dniem szczególnym z powodu obchodów Dnia Patrona. Co roku w jeden z wybranych dni września lub października uczczeni zostają Bohaterowie Westerplatte, którzy patronują szkole. Msza św., uroczysty apel poległych, któremu towarzyszy przejmujący głos werbli, złożenie kwiatów w szkolnym holu, gdzie znajduje się płaskorzeźba upamiętniająca naszych Bohaterów i przypominanie wydarzeń związanych z II wojną światową, to stały scenariusz, który towarzyszy obchodom Dnia Patrona.
Klimat wydarzeń sprzed 78 lat przedstawiła mgr Monika Oleszczuk ilustrując swoje wystąpienie pokazami multimedialnymi. Następnie mgr Robert Borkowski wygłosił referat „Prawda o Westerplatte”, w którym ujawnił jaką rolę w obronie Westerplatte odegrał kpt. Franciszek Dąbrowski. Wszyscy z uwagą wysłuchali prelegentów. Podobnie jak w latach ubiegłych, również i w tym roku młodzież aktywnie włączyła się w przebieg uroczystości. Uczeń Igor Żyła cytując słowa Hitlera, przedstawił jakie cele mieli Niemcy atakując Polskę w 1939 r.: „Zniszczenie Polski stoi na pierwszym planie! Konieczne jest szybkie rozstrzygnięcie! Postępować brutalnie!” Polacy mimo klęski w wojnie obronnej pozostali niezłomni i przeszli do walki konspiracyjnej. Przypomniała o tym uczennica Joanna Szuberla w piosence „Miejcie nadzieję”. Na skrzypcach akompaniowała jej Aleksandra Borys. Końcowym akcentem uroczystości był występ młodzieżowego zespołu rockowego, który zagrał utwór „One” z repertuaru grupy Metallica, nawiązujący do okropieństw i bezsensu wojny.
Obchody Dnia Patrona stały się ważną lekcją patriotyzmu dla uczniów naszej szkoły. Przypominanie ważnych i trudnych wydarzeń z czasów II wojny światowej, to nie tylko edukacja historyczna, ale również gruntowanie swoich postaw wobec poczucia obowiązku dla Ojczyzny.
Robert Borkowski

Prezentujemy scenariusz uroczystości Dnia Patrona Szkoły - 2017r.

Osoby biorące udział:

•    Obsługa sprzętu: Adam Rybak i Arkadiusz Kuczyński (IV TWb).
•    Zdjęcia: Aleksandra Kochańska (III TW).
•    Prowadzenie (konferansjerka): mgr Marek Maksymowicz.
•    Słowo wstępne: mgr Monika Oleszczuk.
•    Referat „Prawda o Westerplatte”: mgr Robert Borkowski.
•    Apel poległych: Mateusz Wiatr, Filip Trawka, Dawid Ryś, Mariola Grygiel, Gabriela Helowicz, Krystian Lis, Wiktoria Strzałka (II LO), Aleksandra Borys, Sebastian Bukowski, Anna Tomasik i Julia Zięba (I LO).
•    Złożenie wiązanki kwiatów i zapalenie znicza: Aneta Cuber i Michał Kozubal (I TUF/TŻiUG).
•    Referaty wprowadzające: Igor Żyła( I TWa) oraz Monika Oleszczuk.
•    Utwór „Miejcie nadzieję” w wykonaniu:
    - śpiew: Joanna Szuberla (II TWa),
    - skrzypce: Aleksandra Borys (I LO).
•    Występ zespołu muzycznego, którego członkami są m.in. uczniowie naszej szkoły: Mateusz Rokoszyński oraz Jakub Długosz (II TW/TŻiUG).

CZĘŚĆ OFICJALNA

1.    Mgr Marek Maksymowicz przedstawia harmonogram przebiegu uroczystości.
2.    Wprowadzenie pocztu sztandarowego.
3.    Odśpiewanie hymnu polskiego.
4.    Monika Oleszczuk - słowo wstępne.
    Jak co roku, społeczność naszej szkoły uroczyście obchodzi kolejną rocznicę wybuchu II wojny światowej. W tym dniu oddajemy również hołd bohaterskiej załodze broniącej Westerplatte – od 9 września 1995 roku
patronowi Zespołu Szkół Techniczno – Weterynaryjnych w Trzcianie.
    W tym roku, Dzień Patrona Szkoły poświęcony będzie poległym w walkach o Westerplatte oraz nieżyjącym już żołnierzom – broniącym w pamiętnym wrześniu 1939 roku tego skrawka polskiej ziemi.
    Ostatni obrońca polskiej Wojskowej Składnicy Tranzytowej na Westerplatte mjr Ignacy Skowron zmarł 5 sierpnia 2012 r. Odchodzą więc świadkowie wydarzeń sprzed siedemdziesięciu ośmiu lat.
    Dzisiejsza uroczystość poświęcona będzie również wszystkim tym, którzy walczyli o granice, niepodległość i suwerenność państwa polskiego na przestrzeni dziejów, ponieważ to dzięki nim żyjemy obecnie w wolnym i demokratycznym kraju. Patriotyzm, odwaga poległych, a zwłaszcza świadectwo tych wszystkich, którzy przeżyli  - przez lata kształtowały system wartości kolejnych pokoleń Polaków.
    Fakt, że 72 lata po zakończeniu II wojny światowej wciąż powracamy pamięcią do tamtych wydarzeń jest podyktowany naszą zawiłą i tragiczną historią, a nie – jak niektórzy twierdzą – skłonnością do rozdrapywania narodowych ran. Jest to szczególnie ważne, w sytuacji, gdy po tylu latach od zakończenia wojny słyszy się głosy przekłamujące i ignorujące prawdę historyczną, mówiące o „polskich obozach koncentracyjnych”.
    W takich dniach jak ten, musimy szczególnie pamiętać o bohaterstwie i patriotyzmie żołnierzy września 1939 r., Polaków walczących na frontach II wojny światowej oraz tych, którzy walczyli o prawdziwie wolną i demokratyczną Polskę.
5. Prezentacja multimedialna wykonana przez uczennicę Julię Borkowską pt.: „Żołnierze Wyklęci”:
6. Monika Oleszczuk słowo wstępne.
    To, że w dniu dzisiejszym powracamy do tamtych tragicznych i przełomowych wydarzeń jako ludzie wolni i bezpieczni, jest zasługą tych, którzy swoje życie złożyli na ołtarzu niepodległości państwa
i narodu polskiego.
    Rocznice takie, jak dzisiejsza, powinny stanowić dla wszystkich żyjących swoistą lekcję historii, bo pokój i wolność nie są dane, czy wywalczone raz na zawsze. Słowa te nabierają szczególnej mocy i znaczenia w świetle ostatnich wydarzeń na świecie: aktów terroryzmu, szerzącej się ksenofobii
i nacjonalizmu, bezzasadnej nienawiści do drugiego człowieka oraz istnienia ognisk zapalnych grożących wybuchem światowego konfliktu. Choć cały czas mamy poczucie, że wojna nas nie dotyczy, to nie możemy powiedzieć tak, jak zaledwie kilka lat temu, że jest gdzieś daleko stąd.
7.   „Apel poległych” odczytuje: Mateusz Wiatr (II LO);
Proszę o powstanie.
    W bojach o Westerplatte zginęli:
•    starszy strzelec – Konstanty Jezierski,
•    kapral – Andrzej Kowalczyk,
•    starszy sierżant – Wojciech Najsarek,
•    strzelec – Bronisław Uss,
•    starszy strzelec – Zygmunt Zięba,
•    strzelec – Władysław Jakubiak,
•    plutonowy – Adolf Petzelt,
•    kapral – Bronisław Perucki,
•    starszy strzelec – Władysław Okraszewski,
•    starszy strzelec – Antoni Piróg,
•    starszy strzelec – Ignacy Zatorski,
•    strzelec – Józef Kita,
•    kapral – Jan Gębura,
•    strzelec – Mieczysław Krzak,
•    strzelec – Jan Ciwil.
•    Polegli na polu chwały! Cześć Ich pamięci! (Filip Trawka, Dawid Ryś, Mariola Grygiel, Gabriela Helowicz, Krystian Lis, Wiktoria Strzałka (II LO), Aleksandra Borys, Sebastian Bukowski, Anna Tomasik
i Julia Zięba (I LO).

Werble

8. Mgr Marek Maksymowicz:
Uczcijmy pamięć poległych minutą ciszy.
Proszę uczniów klasy I TUF/TŻiUG: Anetę Cuber i Michała Kozubala
o złożenie wiązanki kwiatów oraz zapalenie znicza przed tablicą pamiątkową Patrona Szkoły – Bohaterów Westerplatte.

Proszę usiąść.

9. Referat - „Prawda o Westerplatte” – odczytuje mgr Robert Borkowski.

10. Proszę o powstanie.
Wyprowadzenie pocztu sztandarowego.

CZĘŚĆ ARTYSTYCZNA
1. Referat wprowadzający Igor Żyła:
    Sięgnijmy jeszcze raz pamięcią do wydarzeń poprzedzających wybuch II wojny światowej, pamiętnych dni września 1939 roku oraz sześciu lat wojny.
    II wojna światowa była największym i najkrwawszym konfliktem zbrojnym w historii świata, którego zapowiedzią były narodziny totalitaryzmu stalinowskiego w Związku Radzieckim  oraz wzrost nastrojów nacjonalistycznych i dążeń ekspansjonistycznych państw Osi: Niemiec, Włoch i Japonii.
    Nowy układ granic w Europie, ustanowiony na mocy postanowień traktatu wersalskiego po I wojnie światowej, szybko stał się stałym przedmiotem roszczeń terytorialnych Niemiec wobec krajów sąsiadujących. Podważanie praw Polski do Pomorza, próby negowania gwarantowanych na mocy traktatów międzynarodowych praw Rzeczypospolitej w Wolnym Mieście Gdańsku, a po dojściu nazistów do władzy i proklamowaniu III Rzeszy – także niepohamowana żądza do rozszerzenia niemieckiej „przestrzeni życiowej” niezbędnej rzekomo dla egzystencji rasy aryjskiej „nadludzi”-  nieuchronnie prowadziły do wybuchu konfliktu zbrojnego.
    Ultymatywne żądania niemieckie i rosnące zagrożenie wojenne wzmogły starania przywódców polskich do umocnienia sojuszu z Francją i Wielką Brytanią. Oba te kraje jednak nadal prowadziły uległą politykę zaspokajania coraz to nowych żądań Adolfa Hitlera, czego dowodem była konferencja monachijska, na mocy której do III Rzeszy zostały przyłączone czechosłowackie Sudety zamieszkałe przez mniejszość niemiecką oraz Anschluss Austrii. Dopiero wkroczenie wojsk niemieckich w marcu 1939 roku do Pragi przebudziło z letargu Londyn, który udzielił Polsce gwarancji na wypadek agresji niemieckiej. Dwa tygodnie później potwierdził je też Paryż. Hitler, mimo to dążył do wojny. Nakazał przygotowanie planu ataku na Polskę, a następnie wymówił polsko-niemiecki układ o nieagresji z 1934 roku.
Minister spraw zagranicznych Polski Józef Beck, omawiając 5 maja w Sejmie sytuację międzynarodową, stwierdził - projekcja multimedialna pt.: „Honor” – przemówienie Becka.
2. Referat wprowadzający Igor Żyła:
    23 sierpnia 1939 roku został podpisany w Moskwie radziecko-niemiecki układ o nieagresji, znany jako pakt Ribbentrop - Mołotow. Załączony do niego tajny protokół wymierzony był przeciwko Polsce. Na jego mocy Niemcy i Związek Sowiecki podzieliły się strefami wpływów, co oznaczało de facto czwarty rozbiór Polski.
    Tuż przed atakiem na Polskę, Hitler w rozmowie z Naczelnym Dowództwem Wehrmachtu stwierdził: „Zniszczenie Polski stoi na pierwszym planie!. Konieczne jest szybkie rozstrzygnięcie!. Postępować brutalnie!. Prawo jest po stronie silniejszego!. Celem jest całkowite zniszczenie Polski!”.
    1 września armia niemiecka, bez wypowiedzenia wojny, przekroczyła granicę państwa polskiego. 17 dni później Polska została zaatakowana od wschodu przez Armię Czerwoną.
    Wynik wojny obronnej Polski, opuszczonej przez dotychczasowych sojuszników, był praktycznie przesądzony już w chwili jej rozpoczęcia. Jednak opór Polaków nie zakończył się po kilku dniach, co świadczyło o bohaterskiej i zdeterminowanej postawie nie tylko żołnierzy, ale także całego narodu.
3. Projekcja multimedialna pt.: „Zrozumieć Polskę”:
4. Referat wprowadzający Igor Żyła:
    II wojna światowa miała tragiczne skutki dla obywateli państw biorących w niej udział. Szacuje się, że w trakcie jej trwania zginęły 72 miliony ludzi, z tego 47 milionów cywilów. Stosunkowo największe straty poniosła Polska, gdyż utraciła ponad 6 milionów obywateli.
    Walczące strony dopuściły się licznych zbrodni wojennych oraz zbrodni przeciwko ludzkości. Szczególnie dobrze udokumentowana jest zbrodnicza działalność Niemców zakładających obozy koncentracyjne i masowej zagłady, będące narzędziem ludobójstwa podbitych narodów. Ze względu na fakt znalezienia się Polski w orbicie wpływów radzieckich po II wojnie światowej na mocy postanowień konferencji jałtańskiej, zbrodnicza działalność Sowietów wobec Polaków pozostaje nadal kwestią otwartą.
5. Projekcja multimedialna pt.: „Ludzie ludziom zgotowali ten los”.
6. Utwór „Miejcie nadzieję”: w wykonaniu Joanny Szuberli przy akompaniamencie skrzypcowym Aleksandry Borys.
7. Referat wprowadzający Monika Oleszczuk:
    14 października 1940 r. w Stanach Zjednoczonych, które nie brały jeszcze udziału w wojnie, a Amerykanów nie dotknęły bezpośrednio jej okrucieństwa, odbyła się premiera filmu „Dyktator”, w którym reżyserem i odtwórcą tytułowej roli był Charlie Chaplin – słynny brytyjski komik, aktor, scenarzysta i reżyser oraz kompozytor muzyki filmowej.
    W 1940 r. parodiując postać przywódcy III Rzeszy niemieckiej, Adolfa Hitlera, Chaplin kierował przesłanie nie tylko do przywódców ówczesnych mocarstw biorących udział w wojnie, ale również żołnierzy i cywilów.
    Kreślił wizje świata bez wojen, przemocy, dyskryminacji oraz nienawiści.
    Pomimo że od premiery filmu „Dyktator” minęło 77 lat, wizja Chaplina jest wciąż niezrealizowana i nie traci ponadczasowego wymiaru, gdyż pragnieniem każdego pokolenia jest życie w pokoju i poczuciu bezpieczeństwa.
    Jakże inaczej potoczyłyby się losy świata, gdyby Hitler mówił słowami Chaplina.
8. Fragment filmu „Dyktator”.
9. Słowo końcowe - Monika Oleszczuk:
    Kończąc dzisiejszą uroczystość przytoczę słowa, które skierował papież Jan Paweł II do młodzieży podczas uroczystości na Westerplatte w 1987 r.
„Każdy z Was, młodzi przyjaciele, znajduje (…) w życiu jakieś swoje „Westerplatte”. Jakiś wymiar zadań, które musi podjąć i wypełnić. Jakąś słuszną sprawę, o którą nie można nie walczyć. Jakiś obowiązek, powinność, od której nie można się uchylić. Nie można „zdezerterować”. Wreszcie – jakiś porządek prawd i wartości, które trzeba „utrzymać” i „obronić”, tak jak to Westerplatte, w sobie i wokół siebie. Tak, obronić – dla siebie i dla innych”.

Pamiętajmy, że pokój zależy od każdego z nas: od naszej woli, postawy, słowa i gestów dobroci, od umiejętności wyznania win i przebaczania –
i wreszcie od tego, czy potrafimy patrzeć w przyszłość, nie będąc skrępowani wyłącznie przeszłością.
Pamiętajmy więc, że to od nas, od naszego pokolenia zależy przyszłość.

Na zakończenie posłuchajmy ballady rockowej amerykańskiego zespołu „Metallica” w wykonaniu grupy, której członkami są m. in. uczniowie naszej szkoły. Tekst piosenki opowiada o traumatycznych przeżyciach młodego żołnierza rannego podczas wojny.

Monika Oleszczuk

Zobacz więcej zdjęć z obchodów Dnia Patrona Szkoły - TUTAJ

Organ prowadzący

Wybierz język

English French German Italian Portuguese Russian Spanish

Dziennik elektroniczny

Wirtualny spacer

Na skróty